Блог Дистанційної школи “Джерело”

Новини
Новини
21.08.2020

Мотивація діточок в початковій школі

Діти! Батьки! Навчання! Робота! Один дім! Один на всіх карантин! Перші п’ять компонентів і без того не вживаються разом, як лев з газеллю в одному вольєрі, а тут ще й цей ланцюг – карантин. Яка тут робота!? Яке тут навчання, коли все змішалось в домі не лише Облонських, а й в оселях Бондаренків, Сидоренків та й навіть Золочевських з Юсуповими. А це я ще «йоріків», «сфінксів» і кролів з курками не рахувала=). І якщо ще ті самі дорослі бояться втратити зарплатню і вимушені гнітитися обов’язками та працювати там, де звикли відпочивати-сміятися-спати (читати: готувати й годувати, прибирати й доглядати) врешті-решт. А як же тоді  бути малюкам?! Вони ж взагалі звикли тільки гратися, сваритися, смітити, їсти, тобто насолоджуватися життям без угаву, бо це ж ВДОМА.

То як?!. Як налаштувати дрібних ґудзенят на ПЛІДНЕ навчання?! Цей телепатичний крик-запит лунає ехом жаху в кожному погляді батьків денних закладів на вимушеній дистанційці. На жаль, пігулка «мотивація» не виписується в рецепті сімейним лікарем і не купується в аптеці з написом в  інструкції «дія препарату настає через 15 хвилин». Хтось, аби всадити невсадющу дитину за роботу, знає інші методи… і то не завжди пряник. Але на відміну від представників категорії «дайте пігулку», другі принаймні розуміють, що мотивація – то штука двобічна. Вона буває зовнішньою і превалює в дитячому віці. Або й на кожному кроці в дорослому віці, коли робити роботу вимушують крики шефа чи голодні «ашоєїстимам». І також внутрішньою. Це слово в сполученні з мотивацією має взагалі писатися з великої літери. Таких унікальних малюків, що знали чому вчаться і хотіли вчитися, я за своє вчителювання бачила в кількості не більше десятка осіб, та й то не впевнена, що всі вони були з нашої галактики. Дорослих взагалі не більше восьми=)  Але зовнішня мотивація може переходити у внутрішню, тобто трансформуватися, як вода в пару. Та як це працює?!

Для початку потрібно зрозуміти, що мотивація ходить за одну руку з самостійністю і за третю – з обов’язками. Бо обов’язки та свобода дій породжують дитячу самостійність, а там вже й мотивація. До прикладу, Нимидорку до шести років водили за руцю їх мити, хвалили її за те, що вона гарно виспалась, і дозволяли обирати - якою ногою зробити крок з ліжка. В цьому випадку мотивацію до витрачання сил Нимидорки доведеться шукати щонайнижче на Евересті. Звісно, якщо тільки бідне дитя не хотіло все своє шестирічне життя самостійно мити ті руці заодно з посудом і дременути гуляти якнайдалі, бо ж в душі вона великий мандрівник. Тоді це і буде її зовнішньою мотивацією. І саме тоді батьки знатимуть, що пообіцявши «зробиш уроки – підеш мити посуд», - то найкраща доньчина мотивація. А якщо після виконання уроків за кожен найменший успіх її хвалитимуть мама-тато-кіт-собака-вчителі, то невдовзі Нимидорка інтеріоризує бажання вчитися. Вона буде вже сама собою вмотивована на здобування знань як мінімум про те, як розвести багаття біля підніжжя Кіліманджаро, як очистити воду з допомогою вугілля, вивчить не лише есперанто, С++, а й англійську з математикою, щоб вміло торгуватися за вартість рагу у джунглях В’єтнаму. Хіба це може бути не цікаво і не корисно, навіть коли важко, а ще за це і похвалити можуть (а хто з нас не любить «лайків»?!). Та скільки то часу займе - не знає ані ворожка з сусіднього села Зараїда Никонівна, ані екстрасенс з телевізора, бо тут працює багато факторів, а не якась там доля.

Та для розумних і просунутих предків (стало б мені сил та мудрості і самій такою бути) є кілька рецептиків не від лікаря. Отож, як кажуть в нашій мережі, по конях:

  • Долучайте маля до правил, традицій, ритуалів та обов’язків: прибирати за собою, годувати улюбленців, виносити сміття, вчасно лягати спати, вкладати батьків, рахувати витрати тощо. Таким чином мале кошенятко стає дорослим самостійним котом, що звикло до обов’язків та підсвідомо відчуває їх необхідність, а навчання буде серед основних. Нехай дитя САМОТУЖКИ створить увесь свій дорослий список обов’язків та розклад дня в щоденнику чи на плакаті і повісить так, щоб бачили сусіди з квартири навпроти.
  • Розмежовуйте простір для навчання та відпочинку та час. Посеред купи плюшевих іграшок мені теж не дуже хочеться перевіряти роботи. Інколи, звісно, і навпаки у разі винятку можна дозволити повчитися серед тієї купи або з нею. Ніхто не відчує вашого малого професора чи професориню краще від вас. Правильна атмосфера та місце мобілізують сили та налаштують нароботу. Важливо лишити дитину наодинці з уроками, але сказати, що вона будь-якої миті може звернутися до вас: невпевнені в собі малюки можуть так і не наважитись щось розпочати, боючись не впоратися.
  • Формулюйте цілі разом: зробити те і те, але так щоб вони не звучали вбивчим вироком. Або ще краще запитати, що варто сьогодні виконати, а за потреби нагадати про забуте. Пам’ятайте, що навіть супермену не все вдавалось, а це просто дитя-початківець, тому не перенавантажуйте. Цікавтесь, що краще зробити зараз, а що потім.
  • Фантазуйте та робіть незвичайне навчання. В миті особливого вигорання дозволяйте дітлахам попустувати навчаючись. Пояснюю далі. Чи міг в школі «йорік» чи «вівчарка» бути однокласником малечі?! А чи могла взагалі ваша донька вчити додаванню з переходом через десяток кроля Сніжка?! Або вчити вірш в садку під яблуневим цвітом, записуючи відео в «Тік-Ток»?! Проте варто не переспеціювати таке навчання, адже можуть виникнути труднощі під час повернення у звичайне русло і доведеться потім все «солодити» чи «перчити». Обирайте інтуїтивно. Це може бути і окремим днем чи просто уроком.
  • Важливо давати відпочивати та пояснювати, поважати та навіть трохи прокрастинувати маля, коли його мізки геть виснажилися. Ще краще за кілька митей до цього. Пояснюйте на прикладі, як нудна математика та правила з мови можуть перетворитися на прекрасне доросле заняття та професію. Малята теж хочуть у всьому вбачати сенс та користь. Будьте готові і до «більше не хочу/не можу», «набридло», «дурні уроки», «нічого не розумію», «сам(а) роби». Дайте відпочити і якомога спокійніше поясніть важливість виконання та підкажіть варіанти виходу. Звідси і наступний рецепт. Фірмовий.
  • Заохочуйте та підбадьорюйте, поважайте та цінуйте найдорожче, що маєте. Не обов’язково і навіть небезпечно давати готівку чи картку. А от пообіцяти якесь враження та НЕОДМІННО виконати, бо ми є основним прикладом, то золоте діло. Підбадьорюйте навіть тривіальними «в тебе все вийде», «ти моє розум’яточко», «вір в себе, як в тебе вірю я». Це має бути мантрою, особливо для дітлахів з низькою самооцінкою. Хваліть своїх школярів так, щоб чули та бачили сусіди з квартири навпроти.
  • І не менш важливо: обіймайте, цілуйте та запевняйте, що попри все та понад усе любитимете малюка. Разом проводьте дозвілля, навіть коли часу геть мало, то щось краще, ніж нічого. Часом дитині не вистачає не стільки спільних ігор, скільки уваги. Пригадуєте апетит після прогулянки?! А після роботи на городі?! Так має бути і з навчанням. Навіть один з тих марсіан, яких я знала, що любить вчитися понад усе, не може множити без того, щоб поганяти м’яча на кільцях Сатурна з друзями. Пам’ятайте про це!=)

З вірою у вас та в нас, завжди ваша педагогиня земних та прибульців Ліна=)

Автор: Вчитель-тьютор початкової школи Сіранчук Ліна Володимирівна

Залишити коментар
Останні коментарі
Директор ТОВ "ЦДО "Джерело":
Пн-Пт з 10:00-18:00
+38 068 864 31 80 (Viber)
+38 095 551 85 79
dist.educ1@gmail.com
Прийом в офісі школи:
Вівторок та Четвер з 14.00 до 17.00
Адміністратор школи:
оформлення хоумскулерів БЕЗ доступу до навчального сайту (виключно Атестація)
+38 099 007 70 50 (Viber)
Прийом в офісі школи:
Вт-Чт 9:00-17:00
Технічна підтримка:
support@cdo.org.ua
Відділення Нової Пошти
№ 190 м. Києва, отримувач ТОВ "Центр
дистанційної освіти "Джерело",
телефон +38 068 864 31 80
Директор ТОВ "ЦДО "Джерело Плюс":
Пн-Пт з 10:00-18:00
+38 067 980 90 80 (Viber)
+38 066 980 90 80
dist.educ1plus@gmail.com
Прийом в офісі школи:
Вівторок та Четвер з 14.00 до 17.00
Секретаріат:
+380 97 770 50 30 (Viber)
+380 99 770 50 30
sekretar.dzherelo@gmail.com
Прийом в офісі школи:
Пн-Пт 9:00-16:00
Адреса:
Україна, 03134, м. Київ,
вул. Симиренка, 12, оф. 101
Товариство з обмеженою відповідальністю «Центр дистанційної освіти «Джерело»
Юридична адреса: 03134, м. Київ, вул. Симиренка, 12
ЄДРПОУ: 40345655
Товариство з обмеженою відповідальністю «Центр дистанційної освіти «Джерело Плюс»
Юридична адреса: 03134, м. Київ, вул. Симиренка, 12
ЄДРПОУ: 43642254