Блог Дистанційної школи “Джерело”

Сучасна…Пострадянська…Освіта

Директор школи канд. наук, доцент Кузьменко Олена Анатоліївна

Сучасна освіта залишається в своїй фундаментальній філософії зовнішньо-орієнтованою. При цьому пізнання внутрішнього самобутнього світу дитини (особистісний духовно-інтелектуальний рівень) зводиться до мінімуму… Це неминуче призводить до фундаментального конфлікту в дуальному співіснуванні Суб’єктивного «Я» та Об’єктивного Всесвіту. Саме тому потрібно більше «навчальних предметів» та «навичко формувань» – на вибір дитини! В такому разі, якщо дитина спробує більше особистих ДОСВІДІВ на вибір, їй буде набагато легше відверто відчути власне Себе, свій внутрішній світ, індивідуальні здібності, таланти, потреби та «проблемні моменти». А якщо ваше чадо одразу влучило «в десятку» з вибором «свого напряму інтересів» – це просто чудово. Отже, за такої моделі – будь-який варіант завершується позитивно. І саме в цьому початок – фундамент – філософія.

Очевидно, що прогресивною динамічною силою українського суспільствабудуть харизматичні особистості сучасних «новітніх поколінь», що мають фонтан ідей (тобто ідеї почнуть конкурувати, що вкрай вигідно для зростання національної економіки), нестандартні підходи та рішення, інноваційні методики та інструменти та ін. Саме ці покоління є початком тяжіння до екологічності (чистоти) відносин: в суспільстві, між державою та суспільством, в корпорації та інших сферах взаємовідносин. Але щоби не зламати ці найважливіші паростки нашого спільного екологічного (в усіх сферах – економіки, природної охорони, державного менеджменту та ін.) майбутнього, потрібно вже сьогодні докорінно змінити філософію власне школи. А саме, нарешті, збалансувати та з урахуванням потреб учнів оновитинавчальний контент, методики у навчальному процесі – заради балансу знань/навичок між зовнішньо-орієнтованим (пізнанням Всесвіту, що об’єктивно існує) та особистісно-орієнтованим (пізнанням власних духовно-інтелектуальних, моральних та інших базових якостей, свого «Я» – і не лише з точки зору Анатомії).

Філософське кредо Сократа: “Пізнай себе” стало провідною філософською доктриною та освітньою парадигмою. Істиннебуттялюдини для античних філософів було відображенням моральності і справедливості, справжнього блага. Платон, зокрема, успіхи людини та її здатність не допускати помилки безпосередньо пов’язував з рівнем освіченості. Ще однією беззаперечною заслугою Платона перед філософією є визнання мудрості та знання “за найбільші цінності людини”.

А тепер цитуємо доклад одного з ідеологів ленінської радянської освіти В. Луначарського «О связи обучения с воспитанием»: «Мы хотим воспитать человека, который был бы коллективистом нашего времени, который жил бы общественной жизнью гораздо больше, чем личными интересами. Новый гражданин должен быть преисполнен пафосом политическо–экономических отношений социалистического строительства, ими жить, их любить, в них видеть цель и содержание своей жизни. Вытекающая отсюда его деятельность, в каком бы направлении она ни была — в сфере ли организационной, чисто физического труда и т. д., — должна быть всегда просвечена этим огнем, должна быть согласована со всем коллективом. Человек должен мыслить, как мы, стать живым, полезным соответствующим органом, частью этого мы. Все личные интересы должны отойти далеко на задний план. Однако этим не говорится, что мы хотим уничтожить естественные заботы, заботы об удовлетворении своих потребностей, личного инстинкта. Мы лишь говорим, что это должно отступить перед требованиями коллективной жизни.»

Різницю відчуваєте?

Саме тому доцільно зменшити на дітей тиск «виховного характеру» пострадянського стилю та змінити їх на сучасні (наш колектив, до речі, вже застосовує новітні тьюторські підходи в цьому, зокрема, спільні відвідування «всього цікавенького» за пропозиціями власне учнів). Тому що школа – для дітей! А не діти – для школи!

Знову цитуємо доклад одного з ідеологів совквої освіти В. Луначарського про формування образу радянської людини з дитинства «О связи обучения с воспитанием»: «Совершенно неоспоримым остается, однако, тот факт, что можно очень многое знать и совершенно не измениться от этого. Задача воспитания заключается в том, чтобы создать характер, или, выражаясь языком Павлова, создать определенную систему постоянных и условных рефлексов, которые обеспечили бы определенное функционирование человека в жизни. Для этого мы не имеем физических методов, но мы знаем, как могуче изменяет человек свои рефлексы, когда на него действует то, что называется чувством. Когда человек взволнован, испытывает радость, когда ему грустно, когда он испытывает презрение, когда он хохочет, — это значит, что в нервной системе происходят глубокие процессы. Эти процессы могут быть поверхностными, но могут быть и чрезвычайно глубокими. Когда говорят: «это произвело на меня незабываемое впечатление», «это наложило печать на всю мою жизнь» и т. д., то это означает моменты глубокого волнения, которые действительно перестраивают нервную систему, те или другие ее части, создавая новые рефлексы, заставляя иначе реагировать на те или иные явления, — человек перерождается, получает новый образ».

І усвідомлюємо, що власне ознаки цього підходу з «колективізації мізків» та формування «шаблонної людини» на жаль, ще притаманні сучасній шкільній освіті в певних проявах…

Тому сприймаємо своєчасно той факт, що сучасна освіта не обмежується спеціально відведеними для цього колективними місцями (коледжами, університетами, школами). Освіченішою людина стає, прочитавши ще одну книгу, вивчивши ще одну іноземну мову, здобувши навичку швидкого рахування та багато ін.

Отже, маємо три фундаментальні висновки, з яких починаються всі інші висновки «шкільної інституційної надбудови»:

1) Радянська модель освіти забезпечувала цілі, які ревно слугували радянському режиму з усіма його наслідками.

2) Пострадянська модель освіти сприяє відсутності критичного мислення.

3) Маємо якісний розрив світосприйняття між батьками (зокрема, консервативно-світоглядного спрямування) та дітьми («новітніх поколінь»).

З повагою, директор школи канд. наук, доцент Кузьменко Олена Анатоліївна

Автор: Кузьменко Олена

Директор "ЦДО "Джерело":
Пн-Пт з 10:00-18:00
+38 068 864 31 80 (Viber)
+38 095 551 85 79
dist.educ1@gmail.com
Секретаріат "ЦДО "Джерело":
+380 97 770 50 30 (Viber)
+380 99 770 50 30
sekretar.dzherelo@gmail.com
Директор "ЦДО "Джерело Плюс":
Пн-Пт з 10:00-18:00
+38 095 750 70 30 (Viber)
dist.educ1plus@gmail.com
Секретаріат ЦДО "Джерело Плюс":
+38 067 980 90 80 (Viber)
+38 066 980 90 80
sekretar.dzhereloplus@gmail.com
Адміністратор школи:
оформлення хоумскулерів БЕЗ доступу до навчального сайту (виключно Атестація)
+38 099 007 70 50 (Viber)
Адреса:
Україна, 03134, м. Київ,
вул. Симиренка, 12
Технічна підтримка:
support@cdo.org.ua
Відділення Нової Пошти ЦДО "Джерело":
№ 190 м. Києва, отримувач ТОВ "Центр
дистанційної освіти "Джерело",
телефон +38 068 864 31 80
Відділення Нової Пошти ЦДО "Джерело Плюс":
№ 190 м. Києва, отримувач ТОВ "Центр
дистанційної освіти "Джерело Плюс",
телефон +38 096 438 87 38
Товариство з обмеженою відповідальністю «Центр дистанційної освіти «Джерело»
Юридична адреса: 03134, м. Київ, вул. Симиренка, 12
ЄДРПОУ: 40345655
Товариство з обмеженою відповідальністю «Центр дистанційної освіти «Джерело Плюс»
Юридична адреса: 03134, м. Київ, вул. Симиренка, 12
ЄДРПОУ: 43642254